Skip to main content

Unit Emolumen & Pembiayaan

PEMBIAYAAN

1. Siapakah yang layak memohon pembiayaan UTHM?

Staf yang layak membuat permohonan terdiri daripada staf tetap dan kontrak. Untuk pembiayaan komputer/ telefon pintar (smartphone), staf yang belum disahkan jawatan memerlukan 2 orang penjamin. Bagi staf kontrak, tertakluk kepada tempoh kontrak.

2. Berapakah had kelayakan dan jumlah maksimum pembiayaan yang boleh saya mohon?

BIL

JENIS KENDERAAN

JUMLAH KELAYAKAN

TEMPOH MAKSIMUM

1.

Kereta :

Kumpulan Pengurusan & Profesional ke atas

120,000.00

Baru : 108 bulan (9 tahun)

Terpakai : 96 bulan (8 tahun)

2.

Kereta :

Kumpulan Sokongan

80,000.00

3.

Motosikal

10,000.00

Baru : 72 bulan (6 tahun)

Terpakai : 48 bulan (4 tahun)

4.

Basikal

5,000.00

48 bulan (4 tahun)

5.

Komputer

5,000.00

48 bulan (4 tahun)

6.

Telefon Pintar (Smartphone)

5,000.00

48 bulan (4 tahun)

3. Saya pernah membuat permohonan pinjaman komputer 4 tahun lepas, bolehkah saya mohon pinjaman baru?

Jika telah buat penyelesaian pinjaman (settlement), staf dibenarkan untuk membuat pinjaman baru.

4. Pinjaman kenderaan saya masih aktif, bolehkah saya mohon pinjaman lain seperti telefon atau komputer?

Boleh, selagi bukan kategori yang sama dan jumlah potongan tidak melebihi had 60% daripada gaji pokok.

5. Bolehkah saya membuat pinjaman telefon dan komputer riba secara serentak?

Boleh, tetapi permohonan perlulah diisi dalam 1 borang yang sama & sebutharga diterima dari syarikat yang sama.

6. Di mana saya boleh mengisi borang pembiayaan UTHM? Secara online atau manual?

Borang boleh di’download’ di laman web Pejabat Bendahari bahagian ‘Muat Turun Borang’ Unit Emolumen dan Pembiayaan. Buat masa ini, borang perlu ditandatangan 3 salinan dan dihantar secara manual ke Pejabat Bendahari. Borang pembiayaan UTHM adalah seperti berikut :

  1. BEN/UGP/001/PIN.5 : Borang Pembiayaan Kenderaan UTHM
  2. BEN/UGP/002/PIN.5 : Borang Pembiayaan Komputer Dan Telefon Pintar (Smartphone) UTHM     

EMOLUMEN

1. Bila tarikh gaji bulanan akan dikreditkan ke akaun bank saya?

Gaji bulanan akan dikreditkan seperti jadual pembayaran gaji yang telah ditetapkan dan boleh disemak di laman web Pejabat Bendahari bahagian ‘Takwim’

2. Mengapakah jumlah gaji saya pada bulan ini lebih rendah daripada kebiasaan?

Sila buat semakan di slip gaji bulan semasa dan bulan sebelumnya samada terdapat perbezaan potongan seperti KWSP, zakat, pinjaman LPPSA, potongan klinik panel atau potongan baru.

3. Saya telah melapor diri pada 16hb, kenapa gaji saya belum diterima lagi pada bulan ini?

Staf yang melapor diri selepas 15hb akan terima tunggakan gaji pada bulan berikutnya (cth lapor diri 16hb Mac, tunggakan dibayar pada gaji bulan April)

4. a. Elaun saya lambat masuk, bilakah saya akan terima elaun COLA/Imbuhan Tetap? b. Saya telah dinaikkan pangkat/pindah jabatan pada bulan lepas, bilakah gaji baru akan dikemaskini?

Tunggakan gaji/ elaun akan dikemaskini bergantung kepada Penyata Perubahan Pendapatan (ROC) yang dihantar oleh Pejabat Pendaftar

5. Bagaimana cara utk membuat semakan mengikut pecahan potongan Biro Angkasa secara online kerana dalam slip gaji potongan adalah secara ‘lump sum’?

Pejabat Bendahari tidak dapat membuat semakan terperinci kerana potongan yang diterima dari pihak Angkasa adalah secara ‘lump sum’. Pecahan boleh disemak melalui ‘live chat’ di laman web https://angkasa.coop/live-chat/.

6. Bilakah tarikh akhir penghantaran dokumen Elaun Lebih Masa ke Pejabat Bendahari?

PTj Kewangan perlu menghantar dokumen Elaun Lebih Masa ke Pejabat Bendahari sebelum atau pada 10hb setiap bulan. Oleh itu, staf perlulah menghantar dokumen mengikut tarikh yang ditetapkan oleh PTj masing-masing bagi mengelakkan kelewatan penghantaran dokumen ke Pejabat Bendahari.